Zapraszamy wszystkich, dorosłych miłośników X Muzy.
W ramach Klubu, wieczorową porą, można obejrzeć największe dzieła światowej kinematografii, a także filmy poruszające niejednokrotnie bardzo trudne tematy, porozmawiać o nich, podzielić się swoimi odczuciami i przemyśleniami w przyjaznej i kulturalnej atmosferze.
Naszą czterdziestą pierwszą propozycją w ramach cyklu będzie wzbudzający największe emocje i wiele kontrowersji podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni 2017 obraz w reżyserii Jagody Szelc, uhonorowany nagrodami za scenariusz i najlepszy debiut roku, podejmujący wątek kryzysu rodziny i pustki społecznych rytuałów - "Wieża. Jasny dzień"!
Mula (Anna Krotoska) mieszka z mężem Michałem (Rafał Cieluch), chorą matką i córką Niną w wiejskim domu w Kotlinie Kłodzkiej. Tuż przed pierwszą komunią świętą Niny odwiedza ich Kaja (Małgorzata Szczerbowska), młodsza siostra Muli, która zniknęła nagle przed sześcioma laty. Jest ona biologiczną matką Niny. Mula obawia się, że niezrównoważona Kaja chce odebrać jej dziecko. Reszta rodziny, początkowo dystansująca się od Kai, zaczyna wierzyć w nowy początek i zgodę sióstr, co jeszcze potęguje frustrację Muli. Wokół także dochodzi do wydarzeń, które trudno wyjaśnić. Kościelna uroczystość się zbliża, a atmosfera między siostrami gęstnieje. Wkrótce ma się okazać, że istnieje inny ważniejszy powód, dla którego Kaja wróciła...
"Cicha noc" Piotra Domalewskiego, "Atak paniki" Pawła Maślony oraz właśnie "Wieża. Jasny dzień" Jagody Szelc to trzy debiuty, które mocno "namieszały" podczas 42. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Pierwszy z nich, reklamowany jako poczciwa świąteczna komedia, okazał się jednym z bardziej przygnębiających dramatów o polskim społeczeństwie. Drugi to zabawna, precyzyjna i wielowątkowa reżysersko–montażowa petarda. Jagoda Szelc tymczasem wzięła się za gatunek, który na naszym rodzimym podwórku nie pojawia się praktycznie wcale. I to właśnie ten film zostawia najbardziej otwarte pole do dyskusji. Jest to thriller psychologiczny, nagrodzony za Debiut Reżyserski, Najlepszy Scenariusz, a także Nagrodą Onetu "Odkrycie Festiwalu" dla autorki. Film został zakwalifikowany i zaprezentowany zagranicznej publiczności w ramach prestiżowej sekcji Forum podczas 68. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale w Berlinie.
Oficjalny zwiastun filmu
W Wieży odnajdziemy rozmaite motywy biblijne i antropologiczne, refleksję nad społecznymi problemami współczesnymi, komentarz do aktualnych wydarzeń politycznych w Polsce, a także nawiązania do innych filmów. A jednak, co zaskakujące, nadmiar ten zupełnie nie przeszkadza w odbiorze – dzieło Szelc, choć erudycyjne, ani przez chwilę nie jest patetyczne ani napuszone. Niezwykłość Wieży polega między innymi na tym, że przy całym swoim symbolizmie jest to film niemalże naturalistyczny, w którym starannie przemyślane sceny wyglądają na improwizowane. Bardzo rzadko w polskim kinie dialogi brzmią tak naturalnie, a aktorzy (także, a może przede wszystkim, dziecięcy) grają z tak dużą swobodą.
fragmenty recenzji Roberta Birkholca, EdukacjaFilmowa.pl