W ramach Klubu, wieczorową porą, można obejrzeć największe dzieła światowej kinematografii, a także filmy poruszające niejednokrotnie bardzo trudne tematy, porozmawiać o nich, podzielić się swoimi odczuciami i przemyśleniami w przyjaznej i kulturalnej atmosferze.
Naszą sześćdziesiątą czwartą propozycją w ramach cyklu będzie połączenie satyrycznej czarnej komedii i dramatu wojennego, w reżyserii Taiki Waititiego, opowiadające historię młodego Niemca, członka nazistowskiej organizacji dla młodzieży, który pewnego dnia pomaga Żydówce, jednocześnie próbując pozostać nazistą. Film zdobył nagrodę Oscara 2020 w kategorii Najlepszy scenariusz adaptowany (Taika Waititi), będąc równocześnie nominowany w pięciu innych kategoriach: Najlepszy film, Najlepsza aktorka drugoplanowa (Scarlett Johansson), Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy i Najlepszy montaż.
Gdy niemiecki chłopiec (Roman Griffin Davis) znajduje młodą Żydówkę (Thomasin McKenzie), którą ukrywa na strychu samotnie wychowująca go matka (Scarlett Johansson), jego świat staje na głowie. Mając u boku jedynie idiotycznego, wymyślonego przyjaciela, którym jest nikt inny jak sam Adolf Hitler (Taika Waititi), główny bohater musi teraz stawić czoła swemu ślepemu nacjonalizmowi.
Taika Waititi bez wątpienia należy do reżyserów niekonwencjonalnych. W każdej swojej produkcji – także i tej – przemyca swój autorski, bardzo charakterystyczny styl prowadzenia opowieści. Reżyser i scenarzysta w jednej osobie, swój pomysł na film oparł na powieści Christine Leunens "Niebo na uwięzi", choć podrasował pierwowzór, nadając mu bardziej satyryczny charakter. Już sam pomysł nakręcenia komedii o Holokauście może budzić wątpliwości. Twórcy wchodzą na pole minowe, ale omijają z wdziękiem wszelkie pułapki. Stosują niezwykle przemyślaną groteskę i świeży sposób opowiadania o drugiej wojnie światowej. Film opowiada historię z perspektywy dziecka. Ale nie dziecka, które miało jakikolwiek bliższy kontakt z wojną, lecz chłopca żyjącego bezpiecznie w mieście, od urodzenia indoktrynowanego, wyznającego ideały III Rzeszy. Nieświadomy rzeczywistości chłopiec widzi świat tak, jak może go widzieć dziesięciolatek. To podejście do prowadzenia narracji pozwala wypunktować wszystkie absurdy wojny i prezentowanej ideologii. Całość produkcji uzupełnia dodatkowo rewelacyjny soundtrack, zawierający niemieckie wersje popowych przebojów z repertuarów między innymi: Beatlesów czy Davida Bowiego. Piosenki nie służą jednak jedynie za muzykę ilustracyjną, ale współkomentują fabułę, a nawet wpisują się w błyskotliwą satyrę.
O FILMIE:
Rok produkcji: 2019 | Czas trwania: 1 godz. 49 min. | Preferowany wiek widzów: 12+