W ramach Klubu, wieczorową porą, można obejrzeć największe dzieła światowej kinematografii, a także filmy poruszające niejednokrotnie bardzo trudne tematy, porozmawiać o nich, podzielić się swoimi odczuciami i przemyśleniami w przyjaznej i kulturalnej atmosferze.
Naszą osiemdziesiątą pierwszą propozycją w ramach cyklu będzie filmowy hołd oddany dziennikarstwu i drukowanym mediom, zwłaszcza czasopismu „The New Yorker” z jego legendarną listą autorów, wielkomiejską finezją i spektakularnym typograficznym layoutem. Komediodramat w gwiazdorskiej obsadzie, stanowiący zbiór nowel, powstałych na podstawie ostatniego wydania pewnego popularnego periodyku.
Podobno nic nie starzeje się tak jak wczorajsza gazeta. A jednak są kioski wypełnione czasopismami z poprzednich miesięcy. Krzyżówkami, z których dawno rozdano nagrody. Są ludzie, którzy znajdą w nich coś, co przeoczyli inni w gorączkowym biegu za wieścią z ostatniej chwili.
W fikcyjnym dwudziestowiecznym francuskim mieście znajduje się siedziba popularnego amerykańskiego magazynu, wydawanego u schyłku lat sześćdziesiątych przez galerię genialnych amerykańskich emigrantów, poświęcony życiu intelektualnemu i kulturalnemu Francji. Po śmierci cenionego i uwielbianego redaktora naczelnego (w tej roli Bill Murray), zespół redakcyjny zbiera się w celu napisania jego nekrologu. Wspomnienia składają się na cztery wyjątkowe opowieści. Pierwsza to blog podróżniczy Reportera na Rowerze (Owen Wilson), opisujący najbardziej obskurne zakątki miasta. Druga, artykuł wybitnej krytyczki sztuki (Tilda Swinton), to opowieść o niepoczytalnym kryminaliście malarzu (Benicio del Toro) oraz jego strażniczce więziennej i muzie (Léa Seydoux) oraz drapieżnych i pazernych handlarzach dziełami sztuki (Adrien Brody i Henry Winkler). Trzecia skupia się na pięknej miłości (Lyna Khoudri i Timothée Chalamet) oraz tragicznej śmierci na barykadach podczas buntu studenckiego, autorstwa reporterki (Frances McDormand), będącej hołdem dla legendarnej dziennikarki – Mavis Gallant. Z kolei uznany pisarz (Jeffrey Wright) snuje pełną suspensu historię o narkotykach, porwaniu i wykwintnych posiłkach, która rozgrywa się w prywatnej sali biesiadnej komisarza policji (w opowieści występują: Liev Schreiber, Mathieu Amalric, Stephen Park, Willem Dafoe, Edward Norton i Saoirse Ronan).
Jest tu wszystko, czym rozkochał nas w sobie nominowany do Oscara wizjonerski scenarzysta i reżyser Wes Anderson: zabójczo precyzyjnie skomponowane kadry, fantazyjność na poziomie wybitnych malarzy abstrakcjonistów, kapitalne role. To film pełen intrygujących, złożonych, zachwycających wizualnie i humorystycznych elementów, które są znakiem firmowym twórcy. Ale jest też coś więcej – ważne przesłanie! Anderson pokazuje, że opowiadanie historii to jedyny skuteczny sposób na zrozumienie chaotycznego świata.
O FILMIE:
Rok produkcji: 2021 | Czas trwania: 1 godz. 48 min. | Preferowany wiek widzów: 16+